mandag 28. november 2011

Lyd


Lyd
Kva er lyd? Lyd er no noko ein høyrer eller lagar heile tida tenkte no eg då vi starta med delemnet lyd på DKL 101.Kvifor og korleis skal ein bruke lyd i undervisninga? Det som eg først og fremst tenker på når eg skal bruke lyd inn i undervisninga, er gjerne å kunne bruke det som eit element i sampansette tekster, som ein del av eit fellesskap der ein set saman bilde og lyd. Med å bruke lyd som eit av elementa, kan ein
-          Lage kvalitative betre produkt
-          Unngå grunnleggande feil og frustrasjonar
-          Og få meirverdi i læringsarbeidet gjennom å kombinere fleire læringsmål.
I læreplane er bruken av lyd nemnd fleire plassar. Eg tek med nokre frå engelsk, for å kunne vise korleis ein kan bruke dei inn i undervisninga. Dette er kompetansemål etter 10ande klasse :
lese og drøfte et representativt utvalg litterære tekster fra sjangrene dikt, novelle, roman og skuespill fra den engelskspråklige verden (LK06)
Her er det ein fin muligheit til å kunne bruke lyd. Om vi ser på eit dikt på engelsk, kan elevane lese dette inn på ei lydfil. Dei kan då høyre på den etterpå. Om dei ikkje meinte denne var bra, kan ein enkelt slette den og lese inn på nytt. Ein kan vere fleire i lag, og samanlikne det dei har lest inn. På den måten får elevane høyre ulike talemåtar og uttale av ord. Dette gjer at elevane får læring  i ord og uttale. Ein kan enkelt lagre dette som ein gjer. Ein kan ta det fram igjen seinare, og lytte til det. Ein kan samanlikne det som ein elev har gjort eit år, med det han gjer året etter. Då har elevane muligheiter til å høyre forskjellane. Som lærar er dette ein god måte for å finne ut kor den enkelte elev står og gjere vurderingar om måloppnåing og gjere grep for å hjelpe elevane.
Eg må her nemne smartbord som ein del skular brukar meir og meir. Her er det mange muligheiter. Med å ta opp lyd med hjelp av smartbord, kan elevane lage forteljingar med bilete eller teikningar, og lese inn tekst som passar til. Då er ein inne på samansette tekstar, og gode muligheiter til å lære.
Vi har mange program vi kan bruke i skulen for å lære om lyd. Eit av dei som vi har brukt no i haust, er eit program som heiter Windows Vista. Her kan ein ta opp og lagre lyd. Med å bruke denne, har vi lært om høgtaler og korleis ein kan regulere lyd og anna.  For å kunne produsere lyd, har vi brukt audacity, som er eit gratisprogram som ein kan laste ned og bruke i skulen. Her er lenka til det : http://audacity.sourceforge.net/

Når det gjelde lydfiler som ein kan bruke, finst det mange ulike. WAV og  MP3, er nokre av dei som vi bruker mest. Men ein har mange fleire, eg går ikkje inn på det tekniske på kvar enkelt.
Som vi har sett og lært gjennom bruken av desse, har ein mange muligheiter til å kunne bruke lys inn i undervisninga. Men for å kunne bruke det, må ein ha det tekniske på plass. Som lærar må ein kunne klare å sjå korleis ein kan bruke lyd med tanke på kompetansemåla og korleis ein kan kombinere ulike læringsmål, med å bruke samansette tekste, her har eg tenkt då mest på lyd og bilde i engelsk undervisning.
Kjeldeliste :
DKL 101, Lyd 1 og Lyd 2. HVO 2011.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar